Arbeidsmediation


De afgelopen jaren zien we een groei van mediation binnen de zakelijke context. Steeds meer bedrijven kiezen voor mediation trajecten omdat het goedkoper en duurzamer is dan een juridische gang. Ook zien we dat de bedrijfsartsen steeds vaker verwijzen naar mediation en dat is niet zonder reden. Het geeft partijen een reële kans om de strijd te staken en de samenwerking op te zoeken. 


Vaak wordt gezegd “waar mensen werken, worden fouten gemaakt” en niets is minder waar. Wat ook geldt is “waar mensen werken, ontstaan spanningen en conflicten”. Logisch ook, want we zijn allemaal anders, we werken anders, we denken anders en we voelen anders. Tijdens het conflict zijn de verschillen vaak wel duidelijk, sterker nog, ze liggen vaak ten grondslag van het conflict. Men ziet vaak alleen de verschillen, zonder deze werkelijk te begrijpen. 


Mediation brengt daar verandering in. Onder begeleiding van een mediator bespreken we de situatie en creëren we de ruimte om elkaars standpunten beter te begrijpen. Soms is één gesprek al voldoende om elkaar weer te begrijpen en nieuwe afspraken te maken. De inhoud bepalen mensen zelf, zo ook de afspraken die zij maken. De mediator ziet erop toe dat de gesprekken vertrouwelijk zijn en in een veilige omgeving plaatsvinden. Hij is daarbij neutraal en onpartijdig, hij luistert, stelt vragen en ondersteunt iedereen om samen tot een goed gesprek te komen. 


Wanneer Arbeidsmediation

 

  • Er nog geen conflict is, maar een lastige situatie hier wel naar uitziet. Je wilt dit voorkomen en schakelt daarom preventief een mediator in.
  • Exit mediation, als partijen uit elkaar gaan en daarbij afspraken maken en juridisch geregeld willen hebben.
  • Op verzoek van de arbeidsarts om samen een begeleid gesprek te voeren.
  • Er een goede oplossing moet komen. Je wilt weer verder. Hoe eerder het conflict uit de wereld is, hoe beter.
  • Je invloed wilt hebben op de oplossing van het conflict. Bij mediation onderhandel je zelf mee over de uitkomst.
  • Je de relatie met de andere partij wilt of moet behouden of herstellen. Bijvoorbeeld omdat je blijft samenwerken.
  • Je bereid bent om naar de andere partij te luisteren en wilt werken aan een gelijkwaardige uitkomst.


Het proces 

Stap 1: Individuele intakegesprekken. 

Hierin kunnen beide partijen los van elkaar vertellen wat de situatie is, waar ze last van hebben en wat ze beogen met de mediation. 


Stap 2: Gezamenlijke gesprekken

Afhankelijk van de complexiteit zijn dit meestal 2 á 3 gesprekken waarin de partijen samen bepalen wat ze willen bespreken. De mediator faciliteert en begeleid de partijen in de communicatie helpt bij het verkennen van de standpunten. 


Stap 3: Afspraken maken en vastleggen

Men kan onder begeleiding van de mediator met elkaar onderhandelen en afspraken maken over wat zij willen. Om afspraken te maken is het wel van belang dat iedereen beschikt over een passend mandaat, dit bespreken we ook aan de voorkant van het traject.


Stap 4. Afsluiting van traject

Het traject wordt afgesloten als de betrokkenen daartoe verzoeken, inclusief mediator. Dat kan aan het einde zijn, maar ook tussentijds. Als het tussentijds is zal de mediator de tot dan toe gemaakte afspraken vastleggen, waar vanuit de partijen er samen verder mee kunnen.

 

Heeft u een arbeidsconflict of dreigt deze te ontstaan? Vraag een vrijblijvend gesprek aan via het contactformulier. 

Share by: